Mission completed, 2009-12-16

Det hänger en dimma över San Francisco och regnet ligger i luften. Man kan ju lugnt säga att staden skulle kunna visa upp en finare fasad, även om den är väldigt vacker bara såhär. Problemet är bara som idag när jag var på Alcatraz och turistade helt för mig själv; det blir en aaaaaning kallt. Men jag tog en jätteäcklig kaffe och blev varm och pigg igen.

 

Som sagt, jag turistade en massa idag. Först åkte jag och Elin in till San Francisco och shoppade lite på en av de stora gatorna där. Sedan lämnade Elin mig och jag tog en färja ut till Alcatraz, ni vet den där fängelseön som det var omöjligt att rymma från. Jag gick runt där i två timmar och tog en maaaassa kort som en äkta turist. Man gick omkring med hörlurar och lyssnade på en guidad tur så det såg så roligt ut när alla gick och följde instruktionerna på sina hörlurar. Walk all the way down to the sign saying “library”. Go through the door and stop. If you want to, you can sit on one of the benches. *Alla sätter sig på en bank* osv.

 

Tyvärr hann jag inte titta på garden där fångarna fick ha rast för sista färjan skull snart gå. Jag var på väg dit men en vakt stoppade mig på vägen. Jag sa att det var första gången jag var där och då frågade han vart jag kom ifrån. När jag svarade Sverige blev han förvånad. ”Oh, I couldn’t tell. I wouldn’t have guessed that you come from another country. I didn’t hear that.”  YEEEES, great success! Det är första gången någonsin det händer. Vi hade förvisso inte pratat så länge och han kan ju ha hört lite dåligt men han sa att jag hade lite sydkalifornisk dialekt. Skönt, nu är min resa fulländad och jag kan åka hem nöjd. (Ha inte för höga förväntningar dock, dels är sydkaliforniska INTE fint och en timme efter var fick jag frågan om jag var tysk så…)

 

Ja, efter mitt besök där var avslutat åkte jag tillbaka in till centrum. Satt bredvid en mycket pratglad dam som bodde på Hawaii på bussen vilket ju alltid är trevligt. Jag gick till en stor shoppinggalleria för att köpa en BH på Victoria’s Secret (350 kr!!!!). Kände att jag borde ha i alla fall en innan jag kommer hem. Innan jag hann dit blev jag pålurad tre ögonskuggor av en försäljare i gallerian. Hon var från Tyskland och det var hon som frågade om jag också var det. Jag sa nej, men att jag kunde tyska och sedan pratade vi tyska nästan hela tiden. Flöt på riktigt bra. Var kanske en lite oplanerad utgift men hon gav mig ett pris som var mycket förmånligt. Jag=Lättlurad.

 

Träffade Carl som jag pluggade med i SB en snabbis också, för han var här över dagen. Tittade lite på julgranen och isrinken vid Union Square och jag åt en hamburgare bara för att få lite energi. Blä! Men det var kul att träffa Carl. På kvällen gjorde vi flickor oss fina och gick till en Irish Pub ett tag. And that’s my day!




Elin och jag åt lunch på Thairestaurang



Haha med bandspelareni högsta hugg!


Såhär såg det ut i isoleringcellen. När dörren stängdes blev det helt mörkt.



Och annars var det fullt med gallrade (kan man säga så?!) celler.



Jag och en vaktsnubbe-docka:P



Där någonstans ligger San Francisco. Som sagt, det hade ju kunnat vara finare väder...


Här hackade en av de enda tre som lyckats rymma från ön sig ut mha av bl.a en sked. De har aldrig blivit sedda igen efter att de hoppade i det iskalla vattnet.



Jag hamnade också bakom lås och bom....Eller?!


Eftersom att jag var själv fick jag ta alla bilder på mig själv själv, men här var det en snäll man som erbjöd mig lite hjälp:P


Elin i hennes lilla blåa sportbil:P


Linda och Elin får avsluta detta inlägg:)


Kommentarer
Postat av: Lisen

Hahhaha vad du är roliig!! Typiskt dig att åka å turista på egen hand! Guud så jag saknar dig nu när jag ÄNTLIGEN är utvilad. Hur mår Oraklet? Ha en safe trip hem! Hörs snart! PUSS

2009-12-19 @ 01:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0